Πολιτισμός

εκθέσεις

                            

Το «ΙΔΡΥΜΑ ΙΩΣΗΦ ΚΑΙ ΕΣΘΗΡ ΓΚΑΝΗ»

 σας προσκαλεί στα εγκαίνια της έκθεσης

«62 σχέδια του Κυριάκου Ρόκου»

Στον εκθεσιακό χώρο του Λαογραφικού Μουσείου

«Κ.Φρόντζου» (Μιχ.Αγγέλου 42)

 την Τετάρτη 1 Νοεμβρίου και ώρα 19.30

Θα προλογίσει ο κ. Νικ. Κατσικούδης  αναπλ. Καθηγητής της Ιστορίας

 της Τέχνης της  Σχολής  Πλαστικών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Διάρκεια έκθεσης: 1/11/2017 μέχρι και 30/11/2017

 

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Πέμπτη-Παρασκευή: 9.00 – 14.00

Δευτέρα και Τετάρτη:9.00 – 14.00 & 17.30 – 20.00

Ίδρυμα Ιωσήφ και Εσθήρ Γκανή

Σούτσου 26 τηλ.2651036517 email: idrymagani@gmail.com

  

Κυριάκος Ρόκος

 Συλλογή 62 σχεδίων

Ο Κυριάκος Ρόκος δεν έχει τα σχέδια ως πάρεργο, ούτε αυτά αποτελούν δευτερεύον, προπαρασκευαστικό στάδιο της γλυπτικής του. Τα σχέδια με μελάνι σε χαρτί συνιστούν ένα ξεχωριστό κεφάλαιο της καλλιτεχνικής του δημιουργίας και είναι ολοκληρωμένα έργα τέχνης, όχι απλά προσχέδια των γλυπτών του. Στα 62 σχέδια που ανήκουν στο ίδρυμα Ι. και Ε. Γκανή ξεδιπλώνεται η σχεδιαστική επιδεξιότητα του δημιουργού και αποκαλύπτεται το αστείρευτο απόθεμα εικόνων, βιωμάτων, μορφών και συναισθημάτων που τροφοδοτούν τη δουλειά του.

Ο Ρόκος δεν χρησιμοποιεί αποκλειστικά μια τεχνική στα σχέδιά του. Άλλα είναι πυκνοζωγραφισμένα, με γραμμές που καλύπτουν τη σχεδιαστική επιφάνεια θυμίζοντας λεπτοδουλεμένο χαρακτικό. Άλλα πάλι είναι φιλοτεχνημένα σχεδόν με μια μονοκονδυλιά. Συνοπτικά, με μια μόνο γραμμή μελανιού, ο καλλιτέχνης κατορθώνει όχι μόνο να περιγράψει τις μορφές των σχεδίων του, αλλά να μεταδώσει και τα συναισθήματα που αυτές αποπνέουν: δυναμισμό, τρυφερότητα, αγάπη.

Όπως και στα γλυπτά του, έτσι και πάνω στο χαρτί ξεδιπλώνει αφιλτράριστη την πηγαία έμπνευση και φαντασία του, σαν να κρατά μια βιαστική (καλλιτεχνική) σημείωση. Πάνω στα σχέδια απεικονίζονται κυρίως ανθρώπινες μορφές. Σχεδόν σε κάθε ένα από αυτά υπάρχει ένα πρόσωπο που κοιτάζει κατάματα το θεατή και απαιτεί  την προσοχή του. Άλλοτε πάλι ένα αντικείμενο κυριαρχεί (βιβλίο, κλειδί, βάζο, τραπέζι) που ανάγεται σε κεντρικό θέμα της σύνθεσης και αποτελεί το μυστικό της ερμηνείας της. Σχήματα, πρόσωπα, χέρια, αντικείμενα, όλα μαζί και χωριστά, παραπέμπουν και στις γλυπτικές συνθέσεις του Κυριάκου Ρόκου, φανερώνοντας τη συγγένειά τους. Στα σχέδια του ο δημιουργός μπορεί να αναπαραστήσει τρισδιάστατα στο χώρο, αλλά συχνά αρκείται στη δισδιάστατη απεικόνιση του θέματός του. Άλλες φορές επεξεργάζεται τις μορφές του με διάθεση σατιρική, χωρίς όμως ποτέ οι συνθέσεις του να χάνουν την πληρότητα του έργου τέχνης.

Τα σχέδιά του ο Ρόκος τα υπογράφει με τρείς τρόπους. Ο ένας είναι φυσικά το ονοματεπώνυμό του σε μια από τις γωνίες του χαρτιού. Άλλες φορές προσθέτει στη σύνθεση μια χαρακτηριστική φράση, σαν λεζάντα, η οποία συμπληρώνει και αναδεικνύει το νόημά του. Τέλος ο θεατής μπορεί να αναγνωρίσει το πρόσωπο του καλλιτέχνη σε κάποια από τα σχέδια αυτά. Εν είδει υπογραφής ο δημιουργός παρουσιάζει τον εαυτό του εν ώρα εργασίας, με τα σύνεργα της γλυπτικής, ή απεικονίζει μόνο το κεφάλι του, από το οποίο  ξεπηδούν μορφές και ιδέες, σαν να αποτυπώνονται κατευθείαν από τη φαντασία του στο χαρτί.

Η τέχνη του Κυριάκου Ρόκου έχει στοιχεία υπερρεαλιστικά. Πάνω και πέρα από την πραγματικότητα ο καλλιτέχνης δημιουργεί τα σχέδιά του, τα οποία όμως έχουν ρίζες  βαθιές στο ζωογόνο χώμα του κόσμου που τον περιβάλλει. Από αυτόν εμπνέεται, αυτόν μεταμορφώνει και αυτόν κριτικάρει στη δουλειά του. Και με υλικά από αυτόν χτίζει το προσωπικό του σύμπαν, τολμηρό και συνάμα λυρικό.

 

 

 

 

 

 

 

  

   

αριθμός επισκεπτών
    --