Πολιτισμός

εκθέσεις

  

 

Ίδρυμα «Ιωσήφ και Εσθήρ Γκανή» 

Έκθεση Τσιρογιάννης Δημήτρης

« Χαρακτικές ,  Γλυπτικές  συνδέσεις »

Λόγω  μεγάλης  επισκεψιμότητας παρατείνεται  έως  10.05.2024

Διάρκεια έκθεσης: 20.03.2024 - 10.05.2024 

Η Μουσική του Γιώργου Βαρσαμάκη "Ταξίδι στη Νεραϊδοχώρα" προστέθηκε από τον Ναπολέοντα Ροντογιάννη
«ευχαριστούμε για την παραχώρηση»

Εάν δεν παίζει με το άνοιγμα της σελίδας, πατήστε το βελάκι για να ξεκινήσει!!!

 

Ώρες λειτουργίας:

Δευτέρα έως Παρασκευή 9.00 πμ έως 14.00 μμ

Τετάρτη 6.00μμ - 9.00μμ

                                    

Μνημειακή  γλυπτική  σε μικρές  διαστάσεις

                Ποιά θα μπορούσαν να θεωρηθούν χαρακτηριστικά γνωρίσματα της σύγχρονης μνημειακής  γλυπτικής; Η μορφολογική σαφήνεια , η δυναμική των όγκων και η ρυθμική εναλλαγή των διαδοχικών επιφανειών  ενός έργου είναι μερικά από αυτά. Η εκφραστική ποικιλία των επιμέρους μορφών συνιστά επίσης , προτέρημα μιας μνημειακής σύνθεσης. Η δραματική εναλλαγή σκιάς και φωτός πάνω στις επιφάνειες και η ανάδειξη των εικαστικών αρετών της υφής του υλικού , κάτω από την επίδραση του φωτός , οπωσδήποτε περιλαμβάνονται στις ιδιότητες ενός μνημειακού έργου. Εικονογραφικά , η συνοπτική , αλλά εύληπτη , απεικόνιση της ανθρώπινης μορφής συχνά επαινείται σε ένα μνημειακό γλυπτό , όπως και η απέριττη αφηγηματικότητά του. Το σημαντικότερο , ωστόσο , και πιο διακριτό γνώρισμα της μνημειακής γλυπτικής αποτελούν οι μεγάλες διαστάσεις της.

                Όλες οι παραπάνω ιδιότητες απαντώνται στα συγκεκριμένα γλυπτά του Δημήτρη Τσιρογιάννη , συμπυκνώνονται , όμως , σε μικρές διαστάσεις. Οι οργανικές , δυναμικά κινούμενες μορφές τους , που συχνά προσομοιάζουν σε φυτά , απλώνονται στον χώρο αποζητώντας τη μνημειακή μεγέθυνση. Οι ανθρώπινες μορφές άλλοτε απεικονίζονται με σαφήνεια , άλλοτε απλά υποδηλώνονται , σε κάθε περίπτωση όμως αγγίζουν και εκφράζουν κάθε θεατή , στοιχείο που συνιστά αρετή των μνημειακών δημόσιων έργων. Ο Τσιρογιάννης μοιάζει , πραγματικά , να δημιουργεί τα μικρών διαστάσεων γλυπτά του αναλογιζόμενος τα μνημεία που θα μπορούσαν προκύψουν  από αυτά. Γι’ αυτόν τον λόγο , ίσως , τα έχει όλα φιλοτεχνήσει με άρτια τεχνική και μεγάλη φροντίδα έως την τελευταία τους λεπτομέρεια. ‘Όπως ακριβώς και τις μεγάλων διαστάσεων συνθέσεις του , κάποιες  από τις οποίες έχουν ήδη βρει τη θέση τους στον δημόσιο χώρο. Αντικρίζοντας κανείς τα γλυπτά του , συνεπώς , αντιλαμβάνεται , πως μια μνημειακή σύνθεση μπορεί συχνά να επιτυγχάνεται με μη μνημειακά μέσα και να δημιουργείται σε μικρές διαστάσεις.

 

Από το γλύφανο του γλύπτη στο κοπίδι του χαράκτη

                Η χαρακτική είναι πράγματι μια τέχνη που συνδέεται άμεσα , με συγγένεια πρώτου βαθμού , με τη γλυπτική , με διαφορετικό ωστόσο αποτέλεσμα στην κατάληξή της. Και στο σημείο αυτό έγκειται η γοητεία του τελεσφόρου εγχειρήματος του Δημήτρη Τσιρογιάννη.

                Χαράσσοντας  και συγχρόνως γλύφοντας το ξύλο με το κοπίδι του , κατόρθωσε να δημιουργήσει έναν δικό του , απολύτως προσωπικό κώδικα , που διακρίνεται για τη δωρικότητα του: έντονα κοψίματα , οριζόντιοι και κάθετοι άξονες που πλαισιώνουν ή γύρω από αυτούς αναπτύσσονται οικιστικά ή αρχιτεκτονικά σύνολα , ναυπηγεία , καράβια , αποθήκες , αστικά και  νησιωτικά τοπία , στιγμιότυπα ζωής , εν ολίγοις όλοι αυτοί οι «τόποι» που αποτελούν τη θεματική του γλύπτη – χαράκτη Δημήτρη Τσιρογιάννη.

                Άλλοτε κοιταγμένοι από ψηλά , άλλοτε από κάποια γωνία , κυρίως όμως μετωπικά , οι «τόποι» του Τσιρογιάννη , κάποτε απόκοσμοι , εκτίθενται περήφανοι στην αυτάρκεια και τη μοναξιά τους , ή μάλλον την ερημιά τους. Ακόμα κι όταν υπάρχουν φιγούρες , όπως στη «Λαϊκή αγορά» , μοιάζει σαν να αποτελούν τμήμα ενός χαραγμένου «σκηνικού».

                Μαύρο και άσπρο , φως και σκιά : γραμμώσεις που σχηματίζουν ουρανούς καμπυλωμένους , οικοδομήματα που υψώνονται σαν σιδεριές , δέντρα σαν υπερμεγέθη αγκάθια… Το χρώμα , συνήθως γεώδες και επηρεασμένο αυτό το άσπρο – μαύρο που το περιβάλλει , όπου και όταν εμφανίζεται λειτουργεί παραμυθητικά σαν να επαναφέρει το τοπίο σε ένα παρόν ή ένα μέλλον λησμονημένα.

                Τα χαρακτικά του Δημήτρη Τσιρογιάννη , ξυλογραφίες σε πλάγιο ξύλο , διακρίνονται από την προσωπική εικαστική γραφή του καλλιτέχνη ,  μια γραφή που έχω  την αίσθηση ότι πολλά οφείλει στην γλυπτική της καταγωγή. Ξυλογραφίες που «καδράρουν» εικόνες  της  καθημερινής  ζωής  σαν να αποτυπώνουν σκηνικά από θεατρικές παραστάσεις , ή και κινηματογραφικά έργα , προσκαλούν και προκαλούν τον θεατή , προκειμένου να ανακαλέσει τις ιστορίες ζωής που διαδραματίστηκαν ανάμεσά τους. Εικόνες και τοπία άλλοτε προσηλιακά και άλλοτε αποδοσμένα , εμπνευσμένα και υπαγορευμένα από την εικαστική γραφή και το προσωπικό ύφος του δημιουργού τους.

              

   

Δημήτρης Τσιρογιάννης

      Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1974. Σπούδασε στο τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στο εργαστήριο Γλυπτικής με καθηγητή τον κ. Χατζηιωαννίδη Φώτη.

Έλαβε υποτροφία από το Ι.Κ.Υ. για τις επιδόσεις του στο τέταρτο έτος των σπουδών του.

      Δραστηριότητες Έχει  εικονογραφήσει  βιβλία με χαρακτική (  Ασκήσεις αποχαιρετισμών εκδ. Μινερμός  2005 ) και ( Μεσολόγγι   2007 εκδ. Διάττων για πινακοθήκη Μοσχανδρέου ) και ημερολόγια (Ιωάννινα 2011 για ίδρυμα Εσθήρ Γκανή και Άρτα 2004 για το δήμο Άρτας )

       Στη γλυπτική  έχει φιλοτεχνήσει  μνημεία και προτομές για δημόσιους χώρους κυρίως σε πόλεις της Ηπείρου όπως για παράδειγμα  μνημεία  εθνικής  αντίστασης  στην  ‘Άρτα  στην  Ανέζα  και τη Ζίτσα , προτομές  ηρώων  για  Μελισσουργούς , Κεραμάτες  και στην  Λέσβο και προτομές όπως του ποιητή  Κρυστάλη  στην Φιλιππιάδα και την προτομή του ζωγράφου Γιάννη  Μόραλη έξω από την δημοτική πινακοθήκη της Άρτας. Επίσης έχει φτιάξει γλυπτό μεγάλων διαστάσεων για τον εξωτερικό χώρο των γραφείων του ομίλου Βασιλάκη στην Κηφισιά και επετειακό  γλυπτό για τη φαρμακευτική εταιρία GSK στη Γαλλία.

      Έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις από το 1995 και μετά σε μέρη  όπως στην πινακοθήκη  Μοσχανδρέου   την δημοτική πινακοθήκη Αθήνας , Άρτας, Ιωαννίνων  Ρόδου  και Πειραιά , στην  πινακοθήκη  Πιερίδη ,στο γκάζι ,στο Ζάπειο μέγαρο , στο κέντρο τεχνών του δήμου Αθηνών ,στο πάρκο ελευθερίας  ,στις γκαλερί   Εικαστικές   Αναζητήσεις , Έρση , Τεχνοχώρος Αθήνας , Αμυμώνη  Γιάννενα, Οιωνός  Καρδίτσα , artestate  Χαλάνδρι ,στο  μουσείο  Γρηγοράκη  στο Μέγαρο  Γκύζη  Σαντορίνη  στη  Ζωσιμαία  παιδαγωγική  ακαδημία  Ιωάννινα.

Ατομικές Εκθέσεις

2000    Απρίλιος. Αίθουσα Σκουφάς Άρτα.

2004    19\Ιαν - 28\Φεβ. Γκαλερί Αμυμώνη Ιωάννινα

2004    23\Ιούλ. - 8\Αυγ. Αίθουσα τέχνης Ζουρντός Ύδρα

2005    Φεβρουάριος. Αίθουσα τέχνης Μυλωνογιάννη Χανιά

2007    19 - 28 Απριλίου. Αίθουσα τέχνης  Φωτόπουλος Αθήνα

2007    18 – 27 Αυγούστου. Λαογραφικό μουσείο Αίγινας

2010    15 Μάιου –10 Ιουνίου γκαλερί Οιωνός  Καρδίτσα

2010    16-30 Ιουλίου Αίθουσα τέχνης Θεόδωρος Στάμος  Λευκάδα

2010    15 Σεπτεμβρίου – 2 Οκτωβρίου εκθεσιακός χώρος ΔΙΠΟΛΟ Θεσσαλονίκη

2010     Οκτώβριος – αίθουσα τέχνης Γαβράς Αθήνα

2012     Απρίλιος artestate γκαλερί Χαλάνδρι

2014     Δεκέμβρης,  myro gallery Θεσσαλονίκη

2017     Μάιος, δημοτική πινακοθήκη Ιωαννίνων

2018     Μάιος Ιούνιος  πινακοθήκη σύγχρονης τέχνης (παλιό συσσίτιο ) Ρόδου

2022     15 Μαρτίου - 15 Απριλίου αστικά γλυπτικά περάσματα γκαλερί Έρση Αθήνα

        Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές και σε αίθουσες τέχνης στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

 

 


                    
   

 

                    
  
                                           

Ίδρυμα «Ιωσήφ και Εσθήρ Γκανή» Σούτσου 26 Τ.Κ: 45444                                      

Τηλέφωνο: 26510 36517 – Email: idrymagani@gmail.com - fb: idrymagkani

You Tube: @idrymagani - site: https://www.facebook.com/idrymagkani/

    

Ίδρυμα «Ιωσήφ και Εσθήρ Γκανή»

  

 

      αριθμός επισκεπτών